Hormon Tidak Stabil Penyebab Kepada Pertumbuhan Jerawat | Penyelesaiannya

        Assalammualaikum dan hai kepada semua yang sudi membuka ruangan blog ini. Untuk entri kali ini, saya nak kongsikan Masalah Hormon Tidak Stabil yang menyebabkan Pertumbuhan Jerawat. Ha! dengar jerawat je dah down kan? Mana tak nye, nak kerja jumpa customer n kawan pun malu, hilang keyakinan diri kan? Jom ketahui tentang masalah ini dan cara penyelesaiannya.




          Hormon tidak stabil sentiasa terjadi dalam kalangan wanita. Ini kerana kelenjar kita bekerja berlebihan hingga mengeluarkan sebum yang banyak. Kebiasaanya ia terjadi pada peringkat umur 15-45 tahun.  Hormon tidak stabil ini boleh menjadi penyebab kepada pertumbuhan jerawat , jeragat dan haid tidak teratur.

         Berbalik kepada pertumbuhan jerawat, jerawat adalah sesuatu yang paling tidak disukai oleh remaja. Malah ada yang anggap ia sesuatu yang boleh mencacatkan wajah kita sehingga kita rasa hilang keyakinan diri. Jerawat terjadi apabila kelenjar sebum membesar dan mengeluarkan banyak sebum seperti yang saya terangkan kat atas tadi. Dan ia mudah terjadi pada remaja yang mula akil baligh tapi tidak terkecuali juga terutama ibu mengandung.

           Selain itu, Liang pori yang besar juga faktor penyebab pertumbuhan jerawat. Apabila sebum keluar dengan banyak hingga ke liang pori kulit muka kita dan tersumbat, juga terdedah dengan persekitaran yang kotor maka sangat mudah jerawat untuk tumbuh pada kulit kita. 



Gambar di atas menunjukkan bagaimana liang pori kita tersumbat dan menyebabkan jerawat tumbuh berbanding dengan liang pori kecil yang tidak tersumbat dan tidak terdedah dengan kotoran dan bakteria dari persekitaran kita. 

Faktor lain penyebab jerawat.

Antara faktor lain yang menjadi penyebab jerawat adalah :-

1) Guna skincare yang tidak selamat.
 - Kita dah biasa tengok iklan produk-produk di pasaran sekarang. Kebanyakkan adalah produk yang "timbang kilo" yang harga murah dan tak terjamin keselamatannya pada kulit kita. Disebabkan itu kulit wajah kita cepat rosak dan boleh tumbuh jerawat dengan banyak. 

2) Makan makanan yang berminyak.
- Makan makanan yang berminyak juga adalah faktor penyebab kulit muka jd berminyak dan ditumbuhi jerawat. 
Dan tambah pulak dengan sebum. So makin banyak la jerawat. kan?

3) Kurang pengambilan sayur dan buah-buahan.
- Kekurangan pengambilan sayur dan buahan juga faktor kekurangan vitamin C dalam badan. Ini kerana Vitamin C sangatlah penting untuk melawan bakteria-bakteria jerawat. kalau kurang Vitamin C,  tak kuat la kulit kita, betul tak? 

Set Jerawat yang perlu dicadangkan :-

Dalam set jerawat yang saya cadangkan ada dua produk iaitu GLA COMPLEX dan SUSTAINED RELEASE VITAMIN C yang sangat penting untuk masalah ini. Jom baca apa kelebihan dua produk ni.

GLA Complex





Merupakan kombinasi minyak Borage yang mengandungi asid gamma lenolenik (GLA), asid lenolenik(LA), minyak bunga matahari dan Vitamin E.

Kelebihan GLA Complex
- Dapat mengecutkan jerawat dengan cepat
- Menstabilkan hormon
- Dapat pudarkan kesan hitam jerawat
- Kawal pembentukan minyak berlebihan
- Sekatakan tona kulit.

Sustained Release Vitamin C




Sangat unik kerana formula sustained release (Pelepasan secara berperingkat) dan fomula bioflavonoid. Sustained release ialah satu proses dimana vitamin yang diformulasi khas agar ia dilepaskan perlahan-lahan ke dalam aliran darah badan mengikut masa tertentu di antara 3 - 6 jam.

Kelebihan SR vitamin C
- Perbaiki kulit yang berjerawat
- Pudarkan parut jerawat
- Kuatkan sel kulit
- Membina sel kulit baru
- Melawan bakteria jerawat


Q & A

1) Adakah set jerawat ini sesuai untuk remaja?

Ya. Ia amatlah sesuai terutama remaja yang sudah akil baligh. Kerana kebanyakkan di peringkat awal remaja, akan berlaku dan menghadapi hormon tidak stabil yang menyebabkan kepada pertumbuhan jerawat.

2) Adakah produk ini selamat? 

Shaklee adalah satu produk di mana mempunyai piagam semenjak 50 tahun lalu sehingga kini. Iaitu

"Always SAFE, Always WORKS, Always GREEN"

So, tidak perlulah bimbang. Kerana ia terjamin keselamatan dari 100% bahan semulajadi.

3) Berapa lamakah jangka masa untuk nampak perubahan setelah guna set jerawat ni?

Ia bergantung pada tubuh seseorang, Bagi saya, pengambilan set jerawat perlu di ambil dengan konsisten jika mahu cepat lihat kesannya. Ada yang dah nampak awal 1-2 minggu. Yang penting konsisten ikut waktu. 

TESTIMONI PENGGUNA











Dapatkan daripada saya

Farah Wahida

Shaklee Indepedent Distributor (ID 1222568)
Pengedar Shaklee Kemaman

Whatsapp : 014-5113146


IG :  nfarahwahida


"Terima kasih kerana menjadi pelanggan saya. 
Saya bertanggungjawab membimbing anda semua 
dari segi cara penggunaan yang betul 
mengikut masa sehingga ia berkesan."

Postage Seluruh Malaysia



No comments:

Popular Posts