Cara Merawat Kulit Wajah Yang Berminyak | Ketahui Puncanya


Kulit berminyak disifatkan oleh peningkatan jumlah lipid pada permukaan kulit akibat kelenjar sebum yang terlalu aktif. Ia berkilat dan tebal, selalunya dengan liang yang besar boleh menyebabkan kulit muka anda berjerawat.




Minyak berlebihan di muka menghasilkan kulit yang berkilat dan berminyak. Jika tidak dirawat kulit berminyak, liang-liang pori boleh tersumbat dan dan menjadi besar dan boleh menyebabkan blackhead, jerawat dan lain-lain jenis jerawat.






Ini kerana kelenjar anda terlalu aktif hingga menyebabkan minyak terlalu banyak keluar di muka. Hal ini banyak terjadi di kalangan remaja di mana hormon mereka tidak stabil.

Punca-Punca Lain Penyebab Muka Berminyak


1.Pemakanan

Pemakanan adalah salah satu penyebab kulit berminyak. Jika anda seorang yang selalu mengambil makanan yang berminyak dan berlemak, sudah tentu muka anda menjadi mudah berminyak dan menyebabkan anda tidak selesa. Jadi perbanyakkan makanan tambahan yang berkhasiat yang mengandungi Vitamin C dan E.

2.Skincare

Tersalah guna skincare juga boleh menjadikan kulit anda berminyak. Kebanyakkan krim skincare sekarang terlalu berminyak. Jadi pilihlah skincare yang kurang berminyak atau yang 100% semulajadi.

3.Pekerjaan

Persekitaran tempat kerja anda juga boleh menjadi faktor kulit anda jadi berminyak. Jika anda bekerja di kawasan kilang industri, sudah tentu persekitaran di situ agak kotor dan terlalu panas, dan ini menyebabkan kulit anda mudah berminyak.

4.Genetik

Ada sesetengah orang kulit berminyak akibat dari keturunan. Tapi tidak perlu bimbang, ia boleh di kawal dengan permakanan tambahan.

5.Tekanan

Tekanan bukanlah faktor yang sebenar kulit anda berminyak. Tetapi jika anda tertekan
(stress), hormon anda menjadi tidak stabil. Dan hal ini menyebabkan kelenjar anda bergiat aktif dan mengeluarkan sebum yang banyak.



Kesan Jika Kulit Anda Terlalu Berminyak

Jika kulit anda terlalu berminyak, ia akan memberi kesan di mana liang pori anda tersumbat dan ini menyebabkan bakteria-bakteria yang ada di persekitaran anda mudah untuk terperangkap di kulit dan boleh menyebabkan ia menjadi jerawat.

Kulit berminyak juga boleh menyebabkan kulit anda menjadi gelap dan tidak berseri. Jadi haruslah anda mencegah sebelum ia menjadi lebih teruk.



Set Pencegahan Kulit Berminyak




GLA Complex - Kombinasi minyak Borage yang mengandungi asid gamma lenolenik, minyak bunga matahari dan Vitamin E untuk :

  • Menstabilkan hormon supaya kelenjar tidak terlalu aktif mengeluarkan minyak.
  • Mengurangkan inflamasi kulit, alergik dan kulit kering.


Vitamin C SR - Dihasilkan dari buah oren di mana 1 tablet Vitamin C = 7.5 biji oren termasuk kulit. Ia mempunyai Vitamin C yang sangat tinggi untuk :


  • Pembetukkan kolagen di bawah sel kulit.
  • mengurangkan jerawat.
  • bertindak sebagai antioksidan untuk melawan bakteria pada kulit.
  • Mengawal minyak pada kulit.

B Complex - Mengandungi 8 jenis Vitamin iaitu B1,B2,B3, B6, biotin, asid folik dan asid pantotenik lengkap untuk membantu :

  • Memelihara sistem saraf dari tekanan dan stress.
  • Pembentukkan sel kulit dan tisu baru.



Vivix - Bagi yang ada masalah kulit berminyak akibat keturunan, sangat sesuai mengamalkan vivix. Ini kerana vivix di hasilkan dari muscadine grap, purple carrot, elderberry dan polygonum cuspidatum yang membantu :
  •  Membaiki kerosakkan DNA.
  • Pengawalan Genetik.
  • Pembetukkan Sel baru kulit.
  • Lambatkan penuaan.

Testimoni Pengguna Shaklee ( Kulit Berminyak )


















Mereka sudah. Anda bila lagi ??? 

Jom dapatkan segera konsultansi dari saya, Farah Wahida dan dapatkan cara makan yang betul dan berkesan di setiap pembelian Set Kulit Berminyak dari Farah.






ATAU




Note : Dapatkan less 15-30% dengan setiap pembelian Set Kurus apabila mendaftar ahli bersama saya. Daftar Ahli <<


No comments:

Popular Posts