Jenis-Jenis Jerawat Dan Cara Mengatasinya Dengan GLA Complex

Jerawat merupakan sejenis penyakit kulit yang sering tumbuh di wajah dan sangat mengganggu sehingga menjejaskan kecantikan wajah seseorang. Jenis-jenis jerawat yang ada di dunia perubatan sangat banyak yang perlu diperhatikan. Kesihatan kulit menjadi perkara yang sangat penting untuk menghindarkan dari jerawat. Wajah mulus tanpa jerawat selalu menjadi dambaan sebahagian besar seseorang itu. Banyak orang merasa tidak selesa dan tidak yakin dengan diri sendiri apabila keluar rumah dengan keadaan wajah berjerawat.

Jerawat 

Jerawat sendiri disebabkan kerana pori-pori di kulit kita yang tersumbat sehingga mencetuskan tumbuhnya  benjolan berwarna merah yang mengandungi nanah. Jerawat merupakan penyakit kulit yang hampir semua orang pernah mengalaminya. Jerawat sendiri timbul kerana perubahan hormon yang dialami seseorang itu dan biasanya muncul ketika  sedang mengalami haid, dalam proses kehamilan, serta mengalami stress yang berlebihan.

Banyak yang menyangka bahawa jerawat hanya ada satu jenis. Tetapi tidak, ia m mempunyai beberapa jenis, diantaranya ialah :


Jerawat Biasa
 
jerawat biasa hampir sebahagian besar orang pernah mengalami jerawat ini. Jerawat ini mudah dikenali kerana bentuknya yang kecil dan berwana putih kemerahan. Jerawat ini timbul kerana tersumbatnya liang-liang dan dijangkiti bakteria. Bakteria tersebut hidup di kawasan diprosuksinya asid lemak pada kantung kelenjar yang tersembunyi di bawah permukaan kulit atau sering juga disebut sebagai kelenjar sebaceous. Perlu berhati-hati juga kerana bakteria boleh menimbulkan gangguan bahagian wajah kita.

Jerawat  Batu
 
Jerawat batu mempunyai saiz yang lebih besar daripada jerawat biasa. Jerawat batu berwarna lebih merah dan meradang. Jika terus dibiarkan, jerawat batu akan meninggalkan bekas yang susah dihilangkan. Jerawat batu atau yang sering disebut juga Cystic Acne disebabkan kerana kelenjar minyak yang terlalu banyak dan pertumbuhan sel yang tidak normal. Jerawat batu tergolong jerawat yang teruk.


Komedo (Blackhead)
 

Komedo disebabkan oleh sel-sel kulit mati dan rembesan kelenjar minyak yang berlebih. Komedo terbagi menjadi dua macam iaitu komedo tertutup dan komedo terbuka. Komedo tertutup kelihatan seperti bonjolan kecil berwarna putih. Sedangkan komedo terbuka kelihatan seperti liang-liang yang membesar dan menghitam.


Jerawat Juvenil
 

Jerawat Juvenil ini timbul pada masa akil baligh umur 14-20 tahun. Penyebab jerawat ini iaitu masalah hormon yang belum stabil.


Jerawat vulgaris
 
Jerawat vulgaris adalah sejenis penyakit kulit yang dicirikan oleh letusan komedo terbuka, komedo tertutup dan jerawat, diikuti oleh kemerahan kulit dan bersisik. jerawat ini biasanya berlaku di zaman remaja dan umumnya berterusan sehingga dewasa. Jerawat boleh disebabkan oleh minyak yang berlebihan, perubahan hormon, produk kosmetik dan kulit mati yang tidak dapat dipisahkan sebagaimana yang sesuai.


Jerawat Rosacea
 
Jerawat Rosacea biasanya berlaku di kalangan wanita berumur 30-50 tahun. Pada mulanya, ini akan kelihatan jerawat kemerahan yang boleh menyebabkan keradangan, yang boleh menyebabkan bersisik hidung kali ganda.


Jerawat Nitrosica
 
Jerawat Nitrosica, jenis ini perlu berhati-hati kerana  jika dibiarkan akan menyebabkan lubang pada kulit wajah.

Kesan Memicit atau memecahkan jerawat :
  • Luka
  • Jangkitan
  • Perubahan warna kulit
  • Keradangan menjadi semakin teruk
Cara mengatasinya tanpa memicit :

GLA Complex adalah suplemen yang sesuai untuk membantu mengatasi masalah hormon tak stabil dan juga menyelesaikan masalah kulit berminyak dan berjerawat.

Bagaimana GLA Complex Membantu Merawat Jerawat

 
GLA Complex membantu mengekalkan kestabilan bendalir semulajadi dan mencegah kehilangannya dari badan. GLA Complex juga berperanan memastikan kulit sentiasa lembap dan berfungsi memperbaiki sempadan bendalir kulit.
Memandangkan ia juga berperanan mengawal dan mengatur semula hormon tubuh, GLA Complex mampu merencat hormon pada kulit yang boleh menyebabkan jerawat. Antara tanda hormon tidak stabil ialah kemunculan jerawat yang banyak terutama semasa kedatangan haid.
TESTIMONI
 
 

Order 
014-5113146 (Farah)
SID : 1222568

No comments:

Popular Posts