Ketahui Punca Masalah Obesiti Dalam Kalangan Wanita Dan Cara Mengatasinya

 

OBESITI atau yang biasa kita kenal sebagai kegemukan merupakan suatu masalah yang cukup merisaukan khususnya di kalangan wanita. Pada kaum wanita, kegemukan menjadi permasalahan yang cukup berat dan menekan, kerana keinginan untuk tampil sempurna yang seringkali diertikan dengan memiliki tubuh ramping atau langsing dan cantik, merupakan idaman bagi mereka.


 


OBESITI atau KEGEMUKKAN juga boleh mengganggu dan mencederakan organ-organ badan dan akan menyebabkan masalah kesihatan yang serius. 

Masalah obesiti kian meningkat di dalam kalangan Wanita.

Tambahan pula, obesiti selalunya dikaitkan dengan penyakit kardiovaskular, pernafasan dan juga diabetes.

Maka wanita yang obes mempunyai risiko lebih tinggi mengalami masalah berkenaan.


 

OBESITI kebanyakannya disebabkan oleh pengambilan makanan secara berlebihan berbanding tenaga yang digunakan oleh individu. Ketidakseimbangan antara tenaga yang diperoleh daripada makanan dan penggunaannya dalam aktiviti seharian, mengakibatkan berlakunya pengumpulan lemak secara berlebihan di dalam tubuh.

Keadaan ini menyebabkan seseorang itu lebih berisiko tinggi diserang penyakit berbahaya seperti kencing manis, jantung dan darah tinggi.


Kesan Obesiti terhadap Manusia

Sakit Jantung
Lemak yang terlalu tebal boleh menyebabkan saluran darah tersumbat dalam organ tubuh kita dan menyebabkan tubuh badan kita tidak mendapat oksigen yang mencukupi.Mereka yangmengalami obes iaitu pada ukuran BMI dalam lingkungan 25 ke atas terdedah dan menyebabkan penyakit seperti serangan jantung, mati mengejut, sakit dada dan denyutan jantung yang tidak normal. Mereka yang mempunyai berat badan berlebihan berkemungkinan mendapat tekanan darah tinggi.Puncanya kandungan lemak darah tinggi dan HDL kolestrol baik yang rendah di dalam darah pengidap obesiti.Trigliseride yang tinggi boleh menyebabkan saluran darah tersumbat dengan cepat. Apabila ruang salur darah telah menyempit tekanan di dalamnya akan meningkat.


Kanser

Golongan obesiti mempunyai risiko lebih tinggi terhadap pelbagai jenis kanser seperti kanser endometrical iaitu kanser lining uterus, kolon, gall bladder , prostat, buah pinggang dan postmenopausal, breast kanser


Kencing Manis 

Obesiti mempunyai kaitan rapat dengan diabetes. Pengambilan gula yang berlebihan dan mempunyai tabiat malas bersenam akan menyebabkan seseorang individu tersebut mudah terdedah kepada pelbagai risiko kesihatan. Misalnya, gula boleh menjejaskan platelet darah yang mungkin menjadi punca kepada masalah jantung. Malah, gula turut menjadi antara penyebab penyakit kencing manis jenis dua, tulang rapuh, masalah ginjal, hati, kemurungan serta dikaitkandengan tumor darah.


Emosi Tidak Stabil

Seseorang yang mengalami obesiti juga akan menyebabkan emosi tidak stabil dan sering menganggap dirinya tidak menarik, kurang keyakinan diri 

dan mengalami depresi kerana tidak dapat menghadapi hidup yang normal dan aktif seperti orang lain.


Cara Mengatasi Dengan Set Premium Shaklee


Herbalax - kombinasi dari tumbuhan herba yang terkenal secara tradisional membantu masalah tidak hadam dan pergerakkan usus yang tidak sihat. Diperlukan untuk detox iaitu untuk membersihkan usus dimana segala toksin, lemak dan lendir yang melekat di dinding usus dikeluarkan      melalui pembuangan air besar. Selepas dinding usus kita bersih, baru ia hadam kita dapat menyerap nutrien pada tahap optimum.


Alfalfa - bertindak sebagai fiber yang membawa keluar lemak-lemak yang sudah dipecahkan oleh Lecithi dan Omega.


Lecithin - diekstrak dari soya tanpa penggunaan bahan pewarna, pemanis atau pengawet. Membantu proses memecahkan lemak dalam tubuh.


Omega Guard - membantu proses memecahkan lemak dan membantu mengawal selera makan.



Jom! Grab Set Kurus Premium korang sekarang ! 

Order :
Whatsapp 014-5113146 
SID : 1222568 

No comments:

Popular Posts